صدور ۲۱ میلیون سند تک برگ از سال ۹۰ تاکنون
به گزارش انتصار به نقل از مهر، صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری خود که به منظور تبیین مسائل مربوط به پذیرفته شدن آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: سازمان سنجش در اسفند ماه سال گذشته ۹۵۳۴ سال نفر را به عنوان داوطلبانی که میانگین وزنی نمره را کسب کردند به سازمان ثبت معرفی کرد و با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزها پذیرفته شدگان باید در درگاه ملی مدارک خود را بارگذاری میکردند و ما اسامی پذیرفته شدگان را در فروردین سال جاری برای بررسی صلاحیت عمومی به مراجع ذی صلاح اعلام کردیم.
وی ادامه داد: تا کنون وضعیت ۹۲۹۷ نفر از آن ۹۵۳۴ نفر اعلام شده است که؛ ۸۸۸۷ نفر تأیید صلاحیت و ۱۶۰ نفر رد صلاحیت شدند و ۱۰۵ نفر انصراف دادند. این اسامی به تدریج از طریق مراجع ذی صلاح فرستاده شده است و هنوز در حال تکمیل است.
کشاورز اظهار داشت: مستحضر شدیم مواردی به عنوان فیلد اجباری از جمله کد مالیاتی و کد پستی که برای متقاضیان هنوز وجود ندارد، ضمن جلساتی که با مرکز پایش و بهبود فضای محیط کسب و کار داشتیم یک استمهال سه ماهه داده شد تا نهایتاً کد پستی به کد پستی محل سکونت و کد مالیاتی هم به کد مالیاتی شخص حقیقی تبدیل شد.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: استعلامهای لازم برای تأیید مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت، گواهی عدم سو پیشینه کیفری و گواهی تندرستی در درگاه ملی تعریف شده بود اما این ارتباط برای متقاضیان برقرار نبود و در مراحل اول همه این مدارک را به صورت فیزیکی دریافت میکردیم که به تدریج این مشکل رفع شد.
وی در خصوص اعلام نتایج گفت :۵۶۳۱ نفر مدارک خود را بارگذاری کردند که از این تعداد ۳۹۴۴ نفر مدارکشان توسط کارشناسان تأیید شده است و۱۶۸۷ نفر هنوز مدارکشان نقص دارد. از افرادی که تأیید شده اند ۱۴۸۰ نفر به صورت کلی و ۱۱۰ نفر بدون کارآموزی و ۱۳۷۰ نفر با کارآموزی قبول شدند. معین شده است که صدور مجوز سردفتری و صدور ابلاغ سردفتری در درگاه ملی صدور مجوزها، همزمان بارگذاری شود و لازمه این کار ایجاد یک زیرساخت است که هفته بعد توسط سازمان فناوری ثبت ایجاد میشود و۱۱۰ ابلاغ صادر شده و در درگاه ملی بارگذاری خواهد شد و ۱۳۷۰ نفر بعد از طی کارآموزی ابلاغشان صادر میشود.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: قابل توجه است که ۳۸۶۹ نفر در درگاه ملی مربوطه اطلاعات وارد نکردهاند یعنی هیچ تکلیفی برای سازمان نیست و ادامه فرایند در درگاه ملی به ثبت اطلاعات نیاز دارد.
وی در ادامه همچنین از صدور ۲۱ میلیون سند تک برگ از سال ۹۰ تا کنون و تنظیم ۱۲ میلیون سند رسمی از ابتدای سال خبر داد.
کشاورز همچنین وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: تاکنون ۳۳ میلیون سند مالکیت در کل کشور صادر شده است، تا سال ۸۹ اسناد به صورت دفترچهای بوده است که از سال ۱۳۹۰ اسناد به صورت تک برگ حدنگاری صادر میشوند و مستلزم داشتن نقشه با مختصات جغرافیایی هستند بنابراین از آن ۳۳ میلیون سند مالکیت ۲۱ میلیون به صورت تک برگ و مابقی اسناد به صورت دفترچهای هستند که بایستی نسبت به تبدیل اسناد دفترچهای به تک برگ برنامهریزی کنیم.
وی در خصوص ثبت شرکتهای تجاری و مؤسسات غیر تجاری گفت: تمام شرکتها و موسساتی که قصد فعالیت دارند با نام حقیقی در حوزه شرکتهای ثبت اسناد ثبت میشوند و تاکنون ۲ میلیون و سیصد شرکت تجاری و مؤسسات غیر تجاری در کشور به ثبت رسیده است فرایند ثبت یک شرکت تا ثبت انحلال تماماً به صورت الکترونیکی و در سامانه جامع ثبت شرکتها انجام میشود.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص بحث اجرای مفاد اسناد رسمی ادامه داد: اجراییه هایی که مطابق قانون در صلاحیت سازمان ثبت گذاشته شده است مثل مهریه و قراردادهای داخلی بانکی به عهده سازمان ثبت است که اکنون ۴۳۰ هزار پرونده اجرایی در سطح کشور در حال انجام است.
وی افزود: فرایند صدور پروندههای اجرایی همانند ثبت شرکتها به صورت الکترونیکی است به این شکل که تشکیل پرونده در دفاتر اسناد رسمی انجام و تحت پرونده الکترونیکی به اداره ثبت ارسال میشود و مابقی اجرا به صورت الکترونیکی انجام میگیرد.
کشاورز در خصوص اعتبار بخشیدن به عقود معاملات مردم ادامه داد: اعتبار بخشیدن به عقود معاملات مردم توسط دفاتر اسناد رسمی دفاتر ازدواج و طلاق اتفاق میافتد در سطح کشور ۸۵۴۴ سردفتر اسناد رسمی ۲۴۱۰ سر دفتر ازدواج ۲۳۴۵ سردفتر ازدواج و طلاق وجود دارد و ۶۸۰۲ و دفتریار اول در این دفاتر شاغل هستند در سال گذشته مجموعه ۱۹ میلیون سند رسمی در دفاتر تنظیم شد و ۱۲ میلیون سند رسمی در سال جاری تنظیم شده است.
وی تاکید کرد: اولویت سازمان ثبت بحث اتمام حد نگاری در حوزه املاک و تبدیل اسناد دفترچهای به سند تک برگ است.
وی با توجه به تبدیل کردن سوابق فیزیکی به الکترونیکی گفت: از سال گذشته بازطراحی سامانه ثبت شرکتها و دفاتر اسناد رسمی با هدف هوشمندسازی و کاهش دخالت کاربران در ارائه خدمات به منظور تبدیل سوابق گذشته از فیزیکی به الکترونیکی جهت استفاده به صورت الکترونیکی شروع شده و تا پایان سال بخش زیادی از آن قابل بهره برداری خواهد بود.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آزمون سردفتری گفت: امسال آزمون سردفتری برگزار میشود ولی زمان آن برعهده ما نیست و با سازمان سنجش است.
کشاورز با بیان اینکه قانون دفاتر اسناد رسمی که در حال حاضر مورد استفاده است در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده، گفت: ماده ۵ این قانون نحوه تعیین میزان سردفتر و جذب آنبر اساس نیازمندیها را مشخص کرده است. همچنین در کنار آن ماده ۱۲ قانون دفاتر اسناد رسمی مشخص کرده که کدام اشخاص نمیتوانند سردفتر شوند. در ماده ۱۵ هم مشاغل منافی سردفتری احصا شده است. تا اینکه در سال ۱۴۰۱ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب و ماده ۳ آن، ماده ۵ قانون دفاتر را اصلاح کرد.