وکیل کی‌یر استارمر؛ نخست‌وزیر جدید بریتانیا

 

وکیل کی‌یر استارمر؛ نخست‌وزیر جدید بریتانیا

 

کی‌یر استارمر، وکیل ۶۱ ساله و رهبر حزب کارگر بریتانیا، با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام بریتانیا در جریان انتخابات پارلمانی نخست‌وزیر جدید این کشور شد.

 

به گزارش انتصار به نقل از یورونیوز، کی‌یر استارمر (Keir Starmer) (رهبر حزب کارگر بریتانیا) با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس عوام بریتانیا به عنوان پنجاه و هشتمین نخست‌وزیر بریتانیا فعالیت خواهد کرد.

 

استارمر که یک وکیل حقوق بشر است. در سال ۱۹۶۲ میلادی در لندن به دنیا آمد. او طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی نیز مدیر دادستانی عمومی بود. کی‌یر استارمر در طول مبارزات انتخاباتی بارها بر خاستگاهش به عنوان عضوی از خانواده طبقه کارگر بریتانیا تاکید داشته و چندین بار در مناظره‌های تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده که پدرش ابزارساز و مادرش پرستار بوده است.

 

او در سال ۲۰۱۵ میلادی توانست از حوزه انتخابیه کامدن در شمال لندن (Camden) نماینده مجلس عوام شود و در سال ۲۰۱۹ میلادی بار دیگر در این حوزه انتخابیه حدود ۶۵ درصد آرا را به دست آورد.  استارمر در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی شکست‌های انتخاباتی متعدد حزب کارگر -که به کناره‌گیری جرمی کوربین از رهبری این حزب منجر شد- به عنوان جانشین او برگزیده شد.

 

او درحالی در جریان انتخابات درون حزبی برای این مقام بیش از ۵۶ درصد از آرا را به دست آورد که دو نامزد دیگر نیز برای این پست رقابت می‌کردند.

 

او در سال ۱۹۸۵ با مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه لیدز فارغ التحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۸۶ دریافت کرد. استارمر در سال ۱۹۸۷ وکیل دادگستری شد و تا سال ۱۹۹۰ به عنوان افسر حقوقی برای گروه مبارزات انتخاباتی لیبرتی خدمت کرد. وی از سال ۱۹۹۰ به بعد عضو داوتی استریت چمبرز بود و عمدتاً روی مسائل حقوق بشر کار می کرد.

 

وکیل کی‌یر استارمر

وکیل کی‌یر استارمر

 

انتصاب کی‌یر استارمر به عنوان مشاور ملکه

 

استارمر در ۹ آوریل ۲۰۰۲ در سن ۳۹ سالگی به عنوان مشاور ملکه منصوب شد. استارمر به عنوان مشاور حقوق بشر در هیئت پلیس ایرلند شمالی و انجمن افسران ارشد پلیس خدمت کرد و همچنین از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ عضو هیئت مشاوره مجازات اعدام دفتر امور خارجه، کشورهای مشترک المنافع و توسعه بود.

 

کی‌یر استارمر در طول مدتی که مدیر دادستانی عمومی بود، با تعدادی از پرونده های مهم از جمله پرونده قتل استفان لارنس سر و کار داشت. او در مراسم افتخارات سال نو ۲۰۱۴ به دلیل خدمات به قانون و عدالت کیفری نشان شوالیه فرمانده (KCB) را دریافت کرد.

 

از گروه‌های منتقد او در حال حاضر، اتحادیه‌ها و فعالان محیط‌زیست هستند که از عقب‌نشینی اخیر او از قولش مبنی بر تامین مالی سرمایه‌گذاری‌های سبز به میزان ۳۳ میلیارد یورو در سال انتقاد کرده‌اند. با این وجود استارمر می‌گوید که این کار برای متعادل کردن حساب‌ها ضروری بوده است.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده